French Painter, ca.1885-1956
French painter, stage designer and illustrator. After studying porcelain painting at the Sevres factory (1901) and drawing in Paris under the French flower painter Madelaine Lemaire (1845-1928), in 1903-4 she studied at the Academie Humbert in Paris, where she met Georges Braque and Francis Picabia. In 1907 she first exhibited paintings at the Salon des Independants, met Picasso at Clovis Sagot gallery and through Picasso was introduced to the poet Guillaume Apollinaire. Laurencin and Apollinaire were soon on intimate terms, their relationship lasting until 1912. Related Paintings of Marie Laurencin :. | The Girl wearing the barrette | Mrs. Iwiyabo | Portrait of Anna | The Girl with guitar | Landscape | Related Artists:
pehr hillestromPehr Hilleström (1732-1816) var en svensk målare och vävare, professor vid Konstakademiens läroverk från 1794 och dess direktör från 1810. I unga år var han en av Sveriges främsta gobelängvävare men övergick sedan till måleri. Han är mest känd för sina vardagsskildringar av sin tids levnadssätt. Han målade pigor och tjänstefolk som arbetar, överklassen i de fina salarna, enkelt folk i stugorna och bilder från olika bruksmiljöer. Genom det räknas han som den största skildraren av den gustavianska samtiden.
Pehr Hilleström är far till konstnären Carl Petter Hilleström och farfars farfars far till Gustaf Hilleström.
Pehr Hilleström föddes i 1732 Väddö, Roslagen, troligtvis den 18 november. Han växte upp under fattiga omständigheter på Väddö prästgård vid sin farbror som var kyrkoherde där. Han var son till en militär och äldst i en syskonskara på 12 barn. Hans far råkade redan 1719 i rysk fångenskap men hade 1723 lyckats återvända till Sverige och då tagit sin tillflykt till brodern på Väddö.
1743 flyttade familjen Hilleström från Roslagen till Stockholm, där Pehr, 10 år gammal, sattes i lära hos tapet- och landskapsmålaren Johan Philip Korn (1727-1796) samt mellan åren 1744-1747 även hos den invandrade tyske solfjädermålaren Christian Fehmer. Utöver detta fick han även undervisning vid kungliga ritareakademin där Guillaume Thomas Taraval (1701-1750) och Jean Eric Rehn (1717-1793) var läromästare.
Efter inrådan från Carl Hårleman sattes Hilleström 1745 i lära hos Jean Louis Duru (-1753). Duru var hautelissevävare och hade kallats till Sverige för att göra textila utsmyckningen av Stockholms slott. Tanken var att Hilleström skulle utbildas till Durus medhjälpare. 1749 visade Hilleström upp ett första läroprov som visades upp för deputationen som gillade det så mycket så att han fick en belöning på 180 daler kopparmynt. När Duru dog i slutet av 1753 så fick Hilleström fullborda den påbörjade kappan för tronhimmelen i det kungliga audiensrummet. Han var då så skicklig att det knappt kunde märkas någon skillnad mellan hans och hans lärares arbete. Lönen var blygsam men vid 1756 års riksdag fick han samma årslön som Duru hade haft, och han fick en beställning på ett vävt porträtt av Hårleman utfört i hautelisse.
Åren 1757-58 var Hilleström på en längre och för tidens konstnärer sedvanlig studieresa till utlandet. Färden gick till Paris, Belgien och Holland, bland annat med en vidareutbildning i gobelängteknikerna som mål. I Paris blir Hilleström erbjuden att studera måleri i François Bouchers atelj??, men störst intryck tog han där av genre- och stillebenmålaren Jean-Baptiste-Sim??on Chardin, som undervisade honom vid franska målarakademien. Väl hemma i Stockholm fortsatte han visserligen att göra tapeter, mattor, stolsöverdrag och dylikt för hovet. Men så småningom fylldes slottet behov av vävnader samtidigt som Hilleström fortsatte studera måleri.
CRAYER, Gaspard deFlemish painter (b. 1584, Antwerpen, d. 1669, Ghent)
Charles Napier HemyEnglish Painter, 1841-1917, British painter, He was born at Newcastle-on-Tyne, of a musical family. He was trained in the Government School if Design, Newcastle, in the Antwerp academy and in the studio of Baron Leys. He returned to London in the 1870s. In 1881, he moved to Falmouth, Cornwall. He produced some figure subjects and landscapes, but is best known by his marine paintings. He was elected an Associate of the Royal Academy in 1898 and an Academician in 1910, Associate of the Royal Society of Painters in Water Colours in 1890 and member in 1897. Two of his paintings, "Pilchards" (1897) and "London River" (1904), are in the Tate collections. He had two brothers who were also artists, Thomas Hemy and Bernard Hemy. He died in Falmouth on September 30, 1917.